Som en ivrig mad elsker, søger jeg konstant efter imponerende restauranter for at tilfredsstille mine krav, min sult og min nysgerrighed. Mad er mit favorit eventyr, jeg elsker at prøve nye retter. Det er vigtigt for mig, at jeg kan nyde maden i tilfredsstillende omgivelser med en behagelig atmosfære. En god flaske Dom Perignon skader da heller ikke. Mit mål med denne artikel er at få budskabet ud til restaurantsejere, eller potentielle ejere, om hvad der gør en Restaurant attraktiv.
1. Hygiejne
Jeg nævner hygiejne først, fordi det er det vigtigste. God hygiejne i områder, hvor maden bliver tilberedt og serveret, er et klart krav. Fra selve maden, til tallerknerne og bordene – det hele skal være rent hele tiden. Når man først opdager, at ens gaffel er snavset, så er oplevelsen ødelagt og man fortryder straks at have sat sig.
2. Kreativitet
Originale temaer og indretning er en af de største attraktioner i restaurantbranchen. Det har ofte mere betydning for min oplevelse end den serverede mad. Tænk meget på hvordan din restaurant er indrettet og sæt dig ind i hvordan farveskemaer og diverse pyntegenstande kan få din målgruppe til at føle sig afslappet og inspireret.
3. Originalitet
Fra de retter du severer og til toiletfaciliteterne – tænk ud af boksen! Kunderne vil altid huske en ret der blev serveret på en unik måde, eller stole og borde der har et interessant særpræg. Selv hvordan du opstiller krydderierne på bordet kan imponere nogen! Jeg elsker bare orignale restauranter!
4. Atmosfære
Dette er nøglen. Brug stearinlys eller dæmpet lys til at tilbyde en romantisk eller rolig stemning til aftensmaden. Hvis det er en smuk dag udenfor, så overvej at åbne vinduerne og lade solskinnet komme ind. Klassisk musik i baggrunden hjælper altid med at skabe en afslappet stemning.
5. Service
God gammel service kommer vi ikke udenom. Sørg for, at medarbejderne er præsentable, formulerer sig godt og generelt er venlige overfor kunderne. Det giver dem ikke bare en større chance for at få drikkepenge, det gør dem også til bedre ambassadører for din restaurant. Jeg kender mange mennesker, der vender tilbage til de samme restauranter, fordi de ved at personalet der behandler dem godt. Man kan ikke undgå at der sker fejl engang imellem, men det er måden man håndterer dem på der har betydning i sidste ende.
De fem punkter kan alle virke indlysende, men du vil blive overrasket over hvor mange af dem der ikke bliver fuldt af danske restauranter. Gør en indsats, og dine kunder vil gøre det samme for dig. Alle de punkter jeg har nævnt er vigtige og nødvendige, men hvis du er villig til at gøre noget ekstra, foreslår jeg at du lægger stor vægt på originaliteten af din restaurant.
En af mine yndlingsrestauranter er en lokal, lige rundt om hjørnet fra mit hjem faktisk. Den tilbyder god italiensk mad, en fredelig stemning og god service. Fordi den opfylder alle 5 punkter, er det her jeg spiser langt størstedelen af mine måltider, når jeg spiser ude.